Călătoria cu trenul
Călătoria cu trenul poate fi o opţiune ideală, sigură şi economică pentru călătoria cu copii. In cazul călătoriilor foarte lungi, există şi posibilitatea de a alege vagonul de dormit, unde toată lumea poate să se odihnească.
Sfaturi de călătorie:
– studiaţi cu atenţie mersul trenurilor, locuri de vizitat accesibile cu trenul, planificaţi un itinerar cât mai plăcut pentru fiecare membru al familiei
– incercaţi să alegeţi ruta cea mai directă, pentru a reduce necesitatea de a schimba trenuri şi aşteptatul in gări, şansele de a pierde conexiunile sau riscul de a pierde din bagaje
– cereţi sfatul personalului de la agenţiile de voiaj cu referire la variantele optime
– informaţi-vă asupra tarifelor naţionale şi internaţionale precum şi asupra facilităţilor oferite (Inter Rail, Rail Plus, City Star, Fortuna Tickets, Trip Tickets, etc.)
– solicitaţi informaţii referitoare la preţul biletelor pentru copii
– dacă aţi ales o călătorie lungă, e de preferat ca înaintea acesteia să faceţi un “drum de probă”, pentru a vă familiariza cu trenul şi să vedeţi la ce să vă aşteptaţi
– încercaţi să procuraţi bilete cu locuri lângă geam- copii vor fi recunoscători şi vor sta în linişte un timp, admirând peisajul
– informaţi-vă dacă trenul dispune sau nu de un vagon restaurant
– pregătirea bagajelor pentru o călătorie cu trenul este asemănătoare cu pregătirea bagajelor pentru o călătorie cu avionul: o valiză sau geantă pentru fiecare membru al familiei. Deci trebuie să vă limitaţi bagajele la cât puteţi căra în siguranţă
– să aveţi pregătite multe snacks-uri, băuturi, mâncare, fructe şi jocuri cu care să ocupaţi copiii (vezi capitolul Jocuri in timpul calatoriei). In timpul unei călăatorii cu trenul copilul are mai multă mobilitate decât în cazul călătoriei cu maşina.
– să vă îmbrăcaţi cu haine comode şi să purtaţi pantofi comozi. Să aveţi pregătit un rând de haine de schimb, pentru eventualele accidente.
– să aveţi la loc uşor accesibil trusa medicală, cu medicamente, pansamente, etc.
– să împachetaţi într-un loc uşor accesibil câte o perie de dinţi pentru toţi membrii familiei
– să aveţi pregătite toate articolele necesare pentru copil/copii: tacâmuri, farfurii, hrană, biberoane, apă, fructe,scutece, serveţele umede, etc.
– să utilizati cearceafuri, pături pe banchetă, înainte de a aăeza copilul. Să aveţi la Dvs. păturica sau sacul de dormit al copilului, perna şi dacă are o jucărie cu care doarme de obicei. Asta îl va ajuta să adoarmă mai uşor şi în tren.
– nu lăsati copilul în cărucior, nici cu roţile blocate. E de preferat aşezarea copilulului pe bancheta din compartiment.
– faceţi cunoştinţă celorlalţi pasageri cu copilul (printre “cunoştinţe” timpul trece mai repede, o noutate întotdeauna e interesantă, iar în caz de plânsete, poate vă vor inţelege mai bine)
– fiţi pregătiţi pentru eventualele întârzieri (care pot apărea oricând), mai ales în cazul în care trebuie să prindeţi legătura cu un alt tren, un autobus, un avion, etc.
– să aveti casti pentru situatii in care doriti sa ascultati muzica (poate muzica indragita de dvs nu este la fel de relaxanta si pentru ceilalti pasageri)
– aveţi grijă să sosiţi în timp în gară, minim cu o oră înaintea plecării trenului, verificaţi bagajele şi asiguraţi-vă timp pentru a găsi linia de pe care pleacă trenul dvs.
– discutaţi cu copiii regulile de siguranţă şi disciplină în timpul călătoriei cu trenul
– în timpul călătoriei supravegheaţi copiii în timp ce folosesc toaleta
– reamintiţi copiilor să respecte ceilalţi pasageri
– când v-aţi urcat în tren, căutaţi locurile şi aşezaţi-vă cât mai repede, pentru a lăsa şi ceilalţi pasageri să-şi găseasca locurile
SFATURI DE SIGURANŢĂ pentru copii şi părinţi care utilizează căile ferate
– în timpul aşteptării trenului, păstraţi distanţa minimă de siguranţă pe peron şi ţineţi copiii aproape de dvs.- mai ales pe cei mici
– în timpul urcării, coborârii din tren sau în timpul plimbării pe lângă acesta, feriţi-vă mâinile şi picioarele
– niciodată nu lăsaţi copii lângă roţile trenului. Trenul poate să pornească oricând
– niciodată nu traversaţi liniile ferate şi niciodată nu vă jucaţi pe acestea. Invăţaţi copiii ca niciodată să nu se joace pe o cale ferată şi pe poduri cu cale ferată
– niciodată nu treceţi prin faţa unui tren
– invăţaţi copii să nu se joace cu frânele de siguranţă
– copiii niciodată nu au voie să atingă şi să se joace cu uşile exterioare şi cu geamurile de siguranţă
– fiţi prudenţi in timpul urcării şi coborârii.
– nu deschideţi uşile exterioare înaintea opririi trenului în gară
– să nu vă aplecaţi afară pe geamurile trenului
– dacă treceţi dintr-un vagon în celălalt, învăţaţi copii să pună mâna numai pe mânerul uşilor şi fiţi atenţi la picioare la trecerea dintre vagoane.
– copii nu au voie să umble prin tren după voia lor. In cazul în care permiteţi copilului să viziteze singur şi alte zone din tren (numai peste vârsta de 12 ani), discutaţi în prealabil unde are voie să meargă.
– atrageţi atenţia copiilor ca niciodată să nu intre în toaletă sau într-o cuşeta de dormit cu un străin.
– în cazul în care copiii se află într-un alt vagon, ei trebuie să se întoarcă imediat la locurile lor în cazul în care trenul se opreşte într-o gară.
– umblaţi atenţi în tren deoarece o oprire bruscă poate să conducă la accidente neaşteptate
– aveţi grijă cum amplasaţi bagajele în compartiment, ca acestea să nu cadă şi să nu loveasca copiii.
In România, in anul 1998, din structura SNCFR(Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane) s-au desprins mai multe societati , respectiv :
– SNTFC” CFR Calatori “ SA – operatorul national de transport calatori (gestioneaza doar trenurile de calatori)
– SNTFM” CFR Marfa “ SA – operatorul national de transport marfa
– CNCF”CFR “SA – gestionarul de infrastructura
De asemenea , in ultimii ani au intrat pe piata si operatorii privati, cu obiect de activitate transport calatori si transport marfa( cca 28 operatori)
In ultima perioada se fac numeroase confuzii in ceea ce priveste activitatea CFR Calatori, care nu este perceputa individual ca o entitate separata de infrastructura si marfa, fiind confundata cu vechea titulatura a CFR respectiv SNCFR, inainte de 1998 care includea toate activitile : transport calatori, transport marfa , acces infrastructura.
Nu exista o delimitare clara in perceptia oamenilor intre societatea ce administreaza infrastructura, operatorul de marfa şi cel public de calatori. De cele mai multe ori perceptia unitara duce la intelegerea gresita a responsabilitatilor privind transportul feroviar de calatori (viteza de circulatie redusa/ durata de transport mare/intarzieri, datorita conditiilor precare ale infrastructurii feroviare/ reabilitare Culoar Paneuropean/restrictii de viteza, caracteristici asupra carora CFR Calatori nu poate interveni).
SNTFC CFR Calatori SA este operatorul national de transport feroviar de calatori, creat in anul 1998, prin divizarea fostei SNCFR, care ofera servicii de transport feroviar de calatori cu vagoane clasa, de dormit, cuseta, bussines si restaurant utilizand urmatoarele categorii de trenuri:
In trafic intern: Intercity(IC), rapid (R), accelerat (Acc), personal (P) si special comandat (Trenul charter)
In trafic international: Rapid Internaţional (RI) , Euro Night (EN) , Intercity si personale(P)-pentru traficul de frontiera
Harta căilor ferate române – click AICI
Trenuri turistice în România – câteva exemple
- Mocăniţa din Maramureş (Vişeu de Sus – Păltin şi Vişeu de Sus – Novat)
- Trenul Dracula Express (Braşov – Zărneşti)
Trenuri de epocă:
- Trenul Regal
- Trenul Moldoviţa
- Trenul Călugăreni
Trenuri turistice din străinătate– câteva exemple
- Tren de Soller – Mallorca
- Trenul de ciocolata din Elveţia (Swiss Chocolate Train) ( Montreux-Oberland-Bernois Railway)
- Cremallera Funicular Montserrat/Spania
- ….etc…
Companii feroviare europene de călători
(sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/List%C4%83_de_companii_feroviare_europene)
Acronim | Denumire | Ţară |
ATOC | Association of Train Operating Companies | Regatul Unit |
BCh | Беларуская Чыгунка | Belarus |
BDZ | Български държавни железници | Bulgaria |
BLS | Lötschbergbahn | Elveţia |
ČD | České dráhy | Republica Cehă |
CFL | Chemins de Fer Luxembourgeois | Luxemburg |
CFM | Calea Ferată din Moldova | Republica Moldova |
CFR | Căile Ferate Române | România |
CP | Caminhos de Ferro Portugueses | Portugalia |
DB | Deutsche Bahn | Germania |
DSB | Danske Statsbaner | Danemarca |
FS | Trenitalia | Italia |
GySEV | Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Rt.- | Austria |
GySEV | Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Rt. | Ungaria |
HŽ | Hrvatske Željeznice | Croaţia |
IÉ | Iarnród Éireann | Republica Irlanda |
JŽ | Srpske železnice | Serbia |
MÁV | Magyar Államvasutak | Ungaria |
MŽ | Македонски железници – | Republica Macedonia |
NIR | Northern Ireland Railways | Irlanda de Nord |
NS | Nederlandse Spoorwegen | Olanda |
NSB | Norge Statsbaner | Norvegia |
OSE | Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος | Grecia |
ÖBB | Österreichische Bundesbahnen | Austria |
PKP | Polskie Koleje Państwowe | Polonia |
Regiotrans | Regiotrans | România |
RENFE | Red Nacional de Ferrocarriles Españoles | Spania |
RZhD | Российские железные дороги | Rusia |
SBB | Schweizerische Bundesbahnen | Elveţia |
CFF (*) | Chemins de Fer Fédéraux Suisses | Elveţia |
FFS (*) | Ferrovie Federali Svizzere | Elveţia |
Servtrans | Servtrans | România |
SJ | Sverige Statsbanor | Suedia |
SNCB | Société nationale des chemins de fer belges | Belgia |
NMBS (*) | Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen | Belgia |
SNCF | Société nationale des chemins de fer français | Franţa |
SP | Chemins de fer privés suisses | Elveţia |
SZ | Slovenske železnic | Slovenia |
TGOJ | Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar | Europa |
VR | VR-Yhtymä | Finlanda |
UZ | Укрзалізниця | Ucraina |
ŽSR | Železnice Slovenskej republiky | Slovacia |