Abrevieri frecvent utilizate:
CHD | – Copil |
ADL | – Adult |
BB | – Cazare cu mic dejun (Bed and breakfast) |
DP / HB | – Demipensiune |
PC / FB | – Pensiune completa |
AI | – All inclusive |
UAI | – Ultra all inclusive |
PAX | – Persoane |
DBL | – Camera dubla |
TWN | – Camera cu 2 paturi |
SGL | – Camera single |
APT | – Apartament |
FM | – Fara masa |
AC | – Aer conditionat |
SP | – Superior |
B.O.T. | – Bilet de odihna si tratament |
Voucher sau B.O.T – Document (bilet) emis de o agentie de turism, care permite turistilor sa beneficieze de prestarile achitate( cazare, restaurant, transport etc.).Se emite in 3 exemplare: unul pentru turist, unul pentru hotel si unul pentru agentia de turism
Charter – Avion, autocar sau chiar si tren, inchiriat de catre o agentie de turism touroperatoare pentru efectuarea unei calatorii in afara curselor regulate.
Tranzit –
a)Trecere rapida printr-o tara sau oras, in cursul unei calatorii;
b)Traversarea de catre o persoana a unei tari sau a unui oras, fara orprire sau cu oprire pe o durata foarte sucrta;
c)Timpul de oprire impus de legatura intre diferitele mijloace de transport folosite de un calator sau timpul necesar acestuia pentru a schimba trenul, autocarul ,avionul sau vaporul.
Transfer – Serviciu constand in transportul calatorilor de la o gara, aerogara, autogara, port sau aeroport, la un hotel si viceversa; in general, intelegem prin transfer nu numai transportul, ci ansamblul de servicii necesare (asistenta turistica, bagajist, etc.).
Check in –
La aeroport: interval de timp stabilit de compania de zbor in care pasagerii trebuie sa indeplineasca formalitatile de predare bagaje, prezentare documente de calatorie, si intrare in zona dedicata numai pentru calatori (fara insotitori) din aeroport . Timpul de deschidere si inchidere pentru check-in si imbarcare variaza de la aeroport la aeroport, astfel incat este important sa aflati care sunt intervalele stabilite de aeroportul dvs. local pentru a putea ajunge acolo in timpul util pentru zborul dvs. Daca nu reusiti sa ajungeti la ghiseul de check-in in timpul stabilit, veti pierde zborul. Companiile de zbor nu isi asuma nici o responsabilitate pentru pierderile sau cheltuielile suferite prin neprezentarea in timp la check-in.
La hotel: procedura de inregistrare a oaspetilor la un hotel si de intrare in posesia cheilor de la camere, care se realizeaza la receptie in urma unui
1.voucher (in cazul procurarii biletelor printr-o agentie de turism) si pasaport/CI,
2.rezervare (in cazul rezervarii individuale) si pasaport/CI
3.cu pasaport/CI si bani cash sau card de credit.
In unele cazuri exista posibilitatea de a beneficia de early check in, adica la primirea camerelor inaintea orelor stabilite de hotel – in functie de locuri disponibile
Check out
La aeroport: procedura de verificare a documentelor de calatorie, la sosirea la destinatie, dupa intrarea in posesia bagajelor si parasirea aeroportului
La hotel: procedura de a preda camerele si parasirea hotelului. In unele cazuri,contra cost si in funvtie de disponibilitati puteti benefica de late check out, adica de prelungirea sejurului cu ½ zi.
Meniu: reprezinta totalitatea felurilor de mâncare servite la o masă; precum si lista pe care sunt scrise mâncărurile servite la restaurant.
Pe lângă această funcţie de informare, meniurile pot avea şi efect artistic, decorativ, unele dintre ele fiind adevărate opere de artă şi câteodată chiar unicate
Principalele categorii de meniuri sunt:
– Table d’hote;
– A la carte;
– O combinatie de table d’hote/a la carte
– Fisa cont
– Bon valoric
– Meniul dietetic
– Meniul special (in aceasta categorie intra mai multe tipuri de meniur. De exemplu: pentru copii, seniori; meniuri de bauturi alcoolice, etc.)
– Meniul cu ocazii speciale: pentru sarbatori sau pentru delegati
Meniu a la carte – Intr-un meniu a la carte, bucatele si bautura sunt scrise si pretul lor fixat in mod separat. Consumatorii trebuie sa aleaga o mincare care a fost elaborata pentru ei; ei pot alege dintr-o multime de aperitive, gustari si deserturi listate astfel pentru a crea propria lor masa. Preturile produselor pe care le aleg sunt adunate pentru a determina costul mesei.
Meniu cu pret fix sau meniu table d`hote – Un meniu table d’hote ofera bucate complete la un pret unic. Uneori 2 sau mai multe bucate completesunt oferite in meniu, fiecare preparat avind pretul sau. Unele meniuri table d’hote ofera clientilor o alegere limitata de produse cuprinsa in preparatul ales; de exemplu, un consumator poate alege intre o supa si o salata, sau un restaurant poate oferi o alegere destul de variate de deserturi. Dar pentru majoritatea, o masa a meniului table d’hote este fixata de un proiectant de meniuri, si clientilor le sunt oferite doar citeva bucate. Uneori meniurile table d’hote mai sunt numite si meniuri cu pret fix.
Meniu al carui pret este stabilit dinainte.Exista meniu cu pret fix cu alegere- clientul alege dintre mai multe preparate pentru fiecare gama (fel) in aprte-si fara alegere.
Meniul turistic – Este un meniu cu pretul fix, avantajos, cu cateva feluri de mancare.
Mic dejun – Prima masa din zi, care se serveste, de regula, in intervalul 07 – 10.00
Mic dejun complet sau mic dejun continental – Mic dejun care se compune dintr-o bautura calda nealcoolica la alegere, unt, gem (dulceata sau miere), produse de panificatie si apa minerala.Denumirea provine din practica de a comanda indicandu-se numai bautura (de exemplu, „ceai cu lamaie complet”), restul componetelor fiind fixe.
Mic dejun engelezesc sau English breakfast / American breakfast – Preparate de bucatarie, cofetarie-patiserie si sucurile de fructe se adauga componentele micului dejun complet. In mod normal un mic dejun englezesc este compus din: carnaciori de porc prajite, feliute de sunca prajite, oua, ciuperci, fasole boabe, paine prajita, rosii si suc proaspat de fructe
Mic dejun bufet – Acest tip de mic dejun inseamna ca in functie de catergoria hotelului, si de obiceiurile locale, se servesc diverse feluri de mancare, la alegere. De obicei, exista produse de patiserie, cafea, ceai, sucuri, diferite prajituri, fructe, oua, gemuri, cascaval, mezeluri, omleta, ochiuri, ou fiert, carnati prajiti, bacon prajit, fasole fiarta, clatite, etc. Cu cat categoria hotelului este mai mare cu atatmancarea este mai diversificata.
Demipensiune – Servicii de masa: micul dejun si una din cele doua mese principale, de obicei: cina. Programele cu demipensiune incep de regula cu cina din ziua sosirii si se incheie cu micul dejun din ziua plecarii. Uneori masa se pierde din cauza sosirii tarzii sau plecarii la ore matinale.
Pensiune completa – Servicii de masa: toate cele trei mese principale: mic dejun, pranz si cina. Nu sunt incluse bauturi acloolice sau nealcoolice, sau alte servicii.
All inclusive– Regimul de masa all inclusive contine: pensiune completa (cele 3 mese principale), consumul anumitelor bauturi (bauturi alcoolice si nealcoolice autohtone), posibilitati de sport si divertisment, precum si programe pentru copii. La cazarile cu regim all inclusive, clientii primesc o bratara, care le da dreptul de a beneficia de aceste servicii. Serviciile de all inclusive difera de la un hotel la altul.
Ultra all inclusive, Extra all inclusive, High Class All Inclusive, etc.– Este un fel de all inclusive imbogatit, care include si bauturile alcoolice si nealcoolice straine si alte facilitati ale hotelului. Pentru detalii va rugam consultati fiecare hotel in parte.
Asigurare pentru bagaje – Contract incheiat intre calator si intreprinderea de transport sau o terta institutie conform caruia se acopera riscurile calatoriei privind bagajele transportate(pierderea,furt,avarierea,intarziere,etc.) contra platii unei sume fixe.
Asigurare storno – Asigurare Storno reprezinta polita in cazul in care turistul este nevoit sa anuleze calatoria. Daca motivul anularii se incadreaza in conditiile impuse de compania asiguratoare veti putea recupera banii pe care ati achitat, contra unui procent variabil in functie de agentie (speza), din valoarea totala a calatoriei. De obicei nu este una dintre asigurarile obligatorii dar, este indicat ca oricine calatoreste in afara granitelor, indiferent de scop: relaxare sau afaceri, sa aiba incheiata o astfel de asigurare.
Asistenta turistica – Prezenta la gari,aeroporturi,birouri de turism a unui personal specializat in probleme turistice,insarcinat sa ajute calatorii sau turistii cu sfaturi sau ajutor material.
Camere:
Single / SGL – Sunt camere cu 1 pat, pentru o singura persoana. De obicei sunt camere mai mici, cu pozitionare nu intotdeauna favorabila, poate fara balcon si sunt si mai scumpe. Anumite hoteluri ofera camere double in regim single
Double / DBL – Sunt camere cu 2 paturi (separate sau matrimoniale), pentru 2 persoane, cu dimensiuni standard si dotari corespunzatoare categoriei hotelului.
Triple / TPL – Sunt camere cu 2 paturi, in care se introduce un pat suplimentar. In unele cazuri se pot solicita si 2 paturi suplimentare, dar acesta reduce considerabil spatiul din camera. De obicei paturile suplimentare sunt dormeze, sau paturi mai mici, mai inguste decat un pat normal, si nu sunt la fel de comode.
Junior suite – Camere mai spatioase, mai luxoase, cu 1 sau 2 incaperi, de obicei rezervabile la cerere.
Camerele familiale – camerele familiale sunt recomandate in general pentru 2 adulti si 2 copii, chiar si in cazul in care reducerile nu sunt legate de limita de varsta. Pot fi chiar 2 camere intercomunicante.
Studio – spatiu de cazare in care bucataria/chicineta si dormitorul se afla intr-o singura incapere.
Apartament – spatiu de cazare, in care dormitorul este separat de camera de zi si bucatarie. Exista apartamente cu mai multe dormitoare.
Bungalou – este un tip de casa caracterizat prin urmatoarele: aproape toate camerele sunt construite la nivelul terenului, acoperisul are inclinatia mica si este destul de scund, camera de zi sau sufrageria este asezata in mijlocul constructiei. Forma constructiei este special aleasa pentru a suporta caldurile mari.
Vila – Este o structura de cazare specializata de circuit inchis, cu nivel ridicat de confort si cu spatii comune; poate fi inchiriata integral. Este in general o unitate de dimensiuni mici, fara serviciu de permanenta/receptie si cu camere de 1-4 persoane, cu bai comune sau individuale si apa calda permanenta. Personalul angajat este calificat. Are spatii comune (ample) si frecvent bucatarie utilata si sala de mese la dispozitia turistilor. Nu ofera prestatii de alimentatie si contactul direct cu personalul vilei este minimal.
Sat de vacanta – Este o structura de cazare specializata, cuprinzand o suprafata generoasa, cu multiple pavilioane de cazare (casute, bungalowuri) + dotari pentru camping + o unitate de alimentatie publica (restaurant).
Gospodarie turistica – Include spatiile de cazare si alimentatie aflate in gospodaria unor familii, care locuiesc in acelas perimetru. Acopera intreaga gama posibila de confort.
In general majoritatea ofera prestatie de tip pensiune, cu tarife pentru pachete de cazare + alimentatie. Prestatiile sunt asigurate in general de persoane neprofesioniste, membri ai familiei. De principiu este vorba de unitati mici, multe fiind obtinute prin conversia unor spatii preexistente in cadrul gospodariei. Calitatea amenajarii este foarte larga, atit ca conceptie si arhitectura cit si ca dotari de confort. In anumite cazuri (nu majoritare) unele din ingredientele din care se prepara produsele culinare sunt ecologice si obtinute in respectiva gospodarie (apropiindu-se de „agroturism”).
Agroturism – Este o structura de cazare de tip pensiune sau sat de vacanta (vezi definitiile respective) care ofera alimente preparate numai din produse ecologice obtinute in cadrul unitatii respective si cu posibilitati de agrement / vizitare / participare la activitatile de tip agricol la fata locului.
Cabana – Este o structura de cazare specializata, cu dotari si confort scazute, cu camere care au mai multe locuri, eventual cu paturi suprapuse, si toalete comune.
Camping – Este o suprafata amenajata pentru a campa cu cortul si/sau a amplasa rulote si motorhome-uri. Nivelul de amenajare este variabil; de la cele mai modeste la cele mai luxoase.