Family Holiday

Asigurări de sănătate

Asigurări de sănătate

Cardul european de asigurat

(sursa: CNAS si CEASS)

 

Cardul European de Asigurari Sociale de Sanatate (CEASS) va ofera dreptul de a primi servicii medicale necesare in timpul sederii dumneavoastra temporare intr-o tara membra a Uniunii Europene. Cardul va permite accesul la serviciile medicale furnizate in majoritatea cazurilor in sistemul public si veti fi tratat la fel ca o persoana „asigurata” care locuieste in tara pe care o vizitati. S-ar putea ca acesta sa nu acopere toate prestatiile pe care dumneavoastra v-ati astepta sa le primiti gratuit de la Sistemul de Asigurari Sociale de Sanatate din România. S-ar putea sa trebuiasca sa contribuiti la costul ingrijirilor medicale. (De exemplu, in Germania, daca rezidentii germani trebuie sa co-plateasca 10 Euro pentru fiecare zi de spitalizare pentru primele 20 zile de spitalizare pe an, rezidentii romani vor trebui sa plateasca aceeasi suma daca se intâmpla ca ei sa fie spitalizati in Germania in timpul sederii lor temporare).

De asemenea in anumite state membre, prestatiile medicale se platesc de catre dumneavoastra si cererea de rambursare a banilor o veti face catre casa locala de asigurari de sanatate. Totusi, doar furnizorii de servicii medicale care au incheiat contracte cu sistemul lor de asigurari sociale de sanatate recunosc CEASS. Daca apelati la serviciile unui medic privat, veti plati, dar s-ar putea sa aveti dreptul la o rambursare partiala a cheltuielilor.

Pretul la care asiguratii CNAS vor putea obtine Cardul European de Asigurat (EHIC) este de 2,16 RON (21.660 lei ROL), suma ce include atat TVA-ul cat si costurile imprimarii si distribuirii documentului. Acest card va avea aceleasi dimensiuni ca un card bancar si va contine o serie de date despre posesor – numele, prenumele, numarul personal de identificare – si despre institutia emitenta, precum si data expirarii, fara insa sa cuprinda si informatii medicale.

 

Reamintim ca acest card poate fi obtinut pe baza unei cereri-tip de catre oricare asigurat din Romania care doreste sa calatoreasca intr-una din tarile Uniunii Europene si da posesorului dreptul sa beneficieze, in caz de necesitate, de asistenta medicala in locul in care se afla, in aceleasi conditii ca si asiguratii sistemului public de sanatate din tara-gazda. Astfel, nu mai este necesara o alta asigurare de sanatate pe durata calatoriei. Cererea-tip de obtinere a cardului va fi completata la sediul casei teritoriale de asigurari la care este inscris asiguratul, unde acesta va trebui sa se prezinte cu o copie dupa buletinul sau cartea de identitate si cu dovada ca este asigurat (adeverinta de salariat, talonul de pensie, alt act specific, dupa caz). In cazul minorilor sub 14 ani, in locul copiei dupa cartea de identitate se va depune o copie dupa certificatul de nastere. Ulterior, cardul va fi primit la adresa specificata de solicitant in cerere, in termen de 7 zile lucratoare de la solicitare.

 

Primirea cererilor de eliberare a cardului la casele teritoriale de asigurari de sanatate este posibila incepand cu prima zi lucratoare a anului viitor. Prin urmare, cei care pleaca peste hotare chiar in primele zile ale anului 2007 nu vor putea primi cardul in avans, deoarece de abia dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana CNAS va primi de la Bruxelles numarul european de identificare, care trebuie inscris obligatoriu pe ca(Titlul IX din Legea nr. 95/2006), care intra in vigoare tot pe 1 ianuarie 2007.Atragem atentia ca de aceasta facilitate nu pot beneficia cei care nu si-au achitat la zi contributia la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (FNUASS). Totodata, cardul nu da dreptul posesorului sa beneficieze de tratamente in strainatate pentru problemele de sanatate pre-existente calatoriei. Pentru cazurile in care s-ar obtine totusi asistenta medicala in strainatate pentru alte probleme de sanatate decat cele ivite strict in cursul calatoriei, legislatia din domeniu prevede ca CNAS va recupera banii de la respectivele persoane, pe cale juridica, existand totodata posibilitatea ca faptuitorii sa intre si sub incidenta legii penale.In cazul in care asiguratul pierde cardul in tara poate solicita eliberarea unuia nou. Daca disparitia cardului survine in timpul sejurului in strainatate, asiguratul poate solicita casei de asigurari de sanatate emitente, direct sau prin intermediul sistemului public de asigurari de sanatate din statul respectiv, un certificat de inlocuire a cardului, care ii va permite sa beneficieze de drepturile sale. Totodata, daca asiguratul are deja un card, dar a carui valabilitate de sase luni inceteaza in timpul unei calatorii in strainatate, poate solicita in avans eliberarea unui nou card, in prelungirea celui dintai.Amanunte despre Cardul European de Asigurat se pot afla de  www.ceass.ro, precum si de pe site-ul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, www.cnas.ro.

Asigurări de călătorie private

Obiectul asigurarii consta in acoperirea riscurilor de accidente sau imbolnaviri ale Asiguratului, inclusiv a repatrierii in caz de deces, in timpul perioadei asigurate, incidente care sunt constatate de un medic autorizat, impun acordarea de servicii medicale de urgenta si nu sunt excluderi specifice fiecarei societati de asigurare. Asigurarea medicala privata pentru calatorii in strainatate nu poate fi inlocuita de Cardul European de Sanatate. O asigurare medicala acopera inclusiv cheltuielile medicale realizate in sistemul privat si poate fi valabila in orice stat al lumii. Asigurarea medicala poate fi incheiata in orice moment de la semnarea contractului turistic pana la data inceperii calatoriei si este valabila pe perioada inscrisa in asigurare. Deoarece exista situatii cand doctorul este trimis de firma de asigurare, va sfatuim ca, in caz de probleme (de sanatate), inainte de a apela la serviciile medicale locale, sa contactati firma de asigurari la care ati incheiat polita si ghidul/reprezentantul local.

 

Exit mobile version